Tempat roh manusia, roh kehidupan, di dalam
 badan ialah dada. Tempat ini berhubung dengan pancaindera dan 
deria-deria. Urusan atau bidangnya ialah agama. Pekerjaannya ialah 
mentaati perintah Allah . Dengan peraturan-peraturan yang 
ditentukan-Nya, Allah memelihara dunia nyata ini dengan teratur dan 
harmoni. Roh itu bertindak menurut kewajipan yang ditentukan oleh Allah,
 tidak menganggap perbuatannya sebagai perbuatannya sendiri kerana dia 
tidak berpisah dengan Allah. Perbuatannya daripada Allah; tidak ada 
perpisahan di antara ‘aku' dengan Allah di dalam tindakan dan 
ketaatannya. “Barangsiapa percaya akan 
pertemuan Tuhannya hendaklah mengerjakan amal salih dan janganlah ia 
sekutukan sesuatu dalam ibadat kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat 
110).
Allah adalah esa dan Dia mencintai yang bersatu
 dan satu. Dia mahu semua penyembahan dan semua amal kebaikan, yang Dia 
anggap sebagai pengabdian kepada-Nya, menjadi milik-Nya semata-mata, 
tidak dikongsikan dengan apa sahaja. Jadi, seseorang tidak memerlukan 
kelulusan atau halangan daripada sesiapa pun di dalam pengabdiannya 
kepada Tuhannya, juga amalannya bukan untuk kepentingan duniawi. 
Semuanya semata-mata kerana Allah. Suasana yang dihasilkan oleh petunjuk
 Ilahi seperti menyaksikan bukit-bukti kewujudan Allah di dalam alam 
nyata ini; kenyataan sifat-sifat-Nya, kesatuan di dalam yang banyak, 
hakikat di sebalik yang nyata, kehampiran dengan Pencipta, semuanya 
adalah ganjaran bagi amalan kebaikan yang benar dan ketaatan tanpa 
mementingkan diri sendiri.
Namun, semuanya itu di dalam taklukan 
alam benda, daripada bumi yang di bawah tapak kaki kita sehinggalah 
kepada langit-langit. Termasuk juga di dalam taklukan alam dunia ialah 
kekeramatan yang muncul melalui seseorang, misalnya berjalan di atas 
air, terbang di udara, berjalan dengan pantas, mendengar suara dan 
melihat gambaran dari tempat yang jauh atau boleh membaca fikiran yang 
tersembunyi. Sebagai ganjaran terhadap amalan yang baik manusia juga 
diberikan nikmati di akhirat seperti syurga, khadam-khadam, bidadari, 
susu, madu, arak dan lain-lain. Semuanya itu merupakan nikmati syurga 
tingkat pertama, syurga dunia.
Tempat
 ‘roh perpindahan atau roh peralihan' ialah di dalam hati. Urusannya 
ialah pengetahuan tentang jalan kerohanian. Kerjanya berkait dengan 
empat nama-nama pertama bagi nama-nama Allah yang indah. Sebagaimana dua
 belas nama-nama yang lain empat nama tersebut tidak termasuk di dalam 
sempadan suara dan huruf. Jadi, ia tidak boleh disebut. Allah Yang Maha 
Tinggi berfirman:“Dan bagi Allah jualah nama-nama yang baik, jadi serulah Dia dengan nama-nama tersebut”. (Surah A'raaf, ayat 180).Firman
 Allah di atas menunjukkan tugas utama manusia adalah mengetahui 
nama-nama Tuhan. Ini adalah pengetahuan batin seseorang. Jika mampu 
memperolehi pengetahuan yang demikian dia akan sampai kepada makam 
makrifat. Di samalah pengetahuan tentang nama keesaan sempurna.
Nabi s.a.w bersabda, “ Allah Yang Maha Tinggi mempunyai sembilan puluh sembilan nama, siapa mempelajarinya akan masuk syurga”
 . Baginda s.a.w juga bersabda, “Pengetahuan adalah satu. Kemudian orang
 arif jadikannya seribu” . Ini bermakna nama kepunyaan Zat hanyalah 
satu. Ia memancar sebagai seribu sifat kepada orang yang menerimanya.
Dua
 belas nama-nama Ilahi berada di dalam lengkungan sumber pengakuan 
tauhid “La ilaha illa Llah” . Tiap satunya adalah satu daripada dua 
belas huruf dalam kalimah tersebut. Allah Yang Maha Tinggi mengurniakan 
nama masing-masing bagi setiap huruf di dalam perkembangan hati. Setiap 
satu daripada empat alam yang dilalui oleh roh terdapat tiga nama yang 
berlainan. Allah Yang Maha Tinggi dengan cara ini memegang erat hati 
para pencinta-Nya, dalam kasih sayang-Nya. Firman-Nya: “Allah tetapkan orang-orang yang beriman dengan perkataan yang tetap di Penghidupan dunia dan akhirat”. (Surah Ibrahim, ayat 27).
Kemudian
 dikurniakan kepada mereka kehampiran-Nya. Dia sediakan pokok keesaan di
 dalam hati mereka, pokok yang akarnya turun kepada tujuh lapis bumi dan
 Dahannya meninggi kepada tujuh lapis langit, bahkan meninggi lagi 
hingga ke arasy dan mungkin lebih tinggi lagi. Allah berfirman: 
“Tidakkah engkau perhatikan bagaimana Allah adakan misal, satu kalimah 
yang baik seperti pohon yang baik, pangkalnya tetap dan cabangnya ke 
langit . (Surah Ibrahim, ayat 24).
Tempat ‘roh perpindahan atau roh peralihan'
 adalah di dalam nyawa kepada hati. Alam malaikat berterusan di dalam 
penyaksiannya. Ia boleh melihat syurga alam tersebut, penghuninya, 
cahayanya dan semua malaikat di dalamnya. Kalam ‘roh peralihan' adalah 
bahasa alam batin, tanpa huruf tanpa suara. Perhatiannya berterusan 
menyentuh soal-soal rahsia-rahsia maksud yang tersembunyi. Tempatnya di 
akhirat apabila kembali ialah syurga Na'im, taman kegembiraan kurniaan 
Allah.
Tempat ‘roh sultan' di mana ia memerintah,
 adalah di tengah-tengah hati, jantung kepada hati. Urusan roh ini ialah
 makrifat. Kerjanya ialah mengetahui semua pengetahuan ketuhanan yang 
menjadi perantaraan bagi semua ibadat yang sebenar-benarnya diucapkan 
dalam bahasa hati. Nabi s.a.w bersabda, “Ilmu ada dua bahagian. Satu 
pada lidah, yang membuktikan kewujudan Allah. Satu lagi di dalam hati. 
Inilah yang perlu bagi menyedarkan tujuan seseorang”. Ilmu yang 
sebenar-benarnya bermanfaat berada di dalam sempadan kegiatan hati. Nabi
 s.a.w bersabda, “Quran yang mulia mempunyai makna zahir dan makna 
batin” . Allah Yang Maha Tinggi membukakan Quran kepada sepuluh lapis 
makna yang tersembunyi. Setiap makna yang berikutnya lebih bermanfaat 
daripada yang sebelumnya kerana ia semakin hampir dengan sumber yang 
sebenarnya. Dua belas nama kepunyaan Zat Allah adalah umpama dua belas 
mata air yang memancar dari batu apabila Nabi Musa a.s menghentamkan 
batu itu dengan tongkatnya.
“Dan 
(ingatlah) tatkala Musa mintakan air bagi kaumnya, maka Kami berkata, 
‘Pukullah batu itu dengan tingkat kamu'. Lantas terpancar daripadanya 
dua belas mata air yang sesungguhnya setiap golongan itu mengetahui 
tempat minumnya”. (Surah Baqarah, ayat 60) .
Pengetahuan 
zahir adalah umpama air hujan yang datang dan pergi sementara 
pengetahuan batin umpama mata air yang tidak pernah kering. “Dan satu 
tanda untuk mereka, ialah bumi yang mati (lalu) Kami hidupkannya dan 
Kami keluarkan daripadanya biji-bijian, lalu mereka memakannya”. (Surah 
Yaa Sin, ayat 33). 
Allah
 jadikan satu bijian, sebiji benih di langit. Benih itu menjadi kekuatan
 kepada kehaiwanan di dalam diri manusia. Dijadikan-Nya juga sebiji 
benih di dalam alam roh-roh (alam al-anfus); menjadi sumber kekuatan, 
makanan roh. Bijian itu dijiruskan dengan air dari sumber hikmah. Nabi 
s.a.w bersabda, “Jika seseorang menghabiskan empat puluh hari dalam 
keikhlasan dan kesucian sumber hikmah akan memancar dari hatinya kepada 
lidahnya”.
Nikmat bagi ‘roh sultan ialah kelazatan dan kecintaan 
yang dinikmatinya dengan menyaksikan kenyataan keelokan, kesempurnaan 
dan kemurahan Allah Yang Maha Tinggi. Firman Allah: “Dia telah diajar 
oleh yang bersangatan kekuatannya, yang berupa bagus, lalu ia menjelma 
dengan sempurnanya padahal ia di pehak atas yang paling tinggi. Kemudian
 ia mendekati rapat (kepadanya), maka adalah (rapatnya) itu kadar dua 
busur panah atau lebih dekat (lagi). Lalu Ia wahyukan kepada hamba-Nya 
apa yang Ia mahu wahyukan. Hatinya tidak mendusta apa yang dia lihat”. 
(Surah Najmi, ayat 5 – 11).
Nabi s.a.w menggambarkan suasana 
demikian dengan cara lain, “Yang beriman (yang sejahtera) adalah cermin 
kepada yang beriman (yang sejahtera)” . Dalam ayat ini yang sejahtera 
yang pertama ialah hati orang yang beriman yang sempurna, sementara yang
 sejahtera kedua itu ialah yang memancar kepada hati orang yang beriman 
itu, tidak lain daripada Allah Yang Maha Tinggi sendiri. Allah menamakan
 Diri-Nya di dalam Quran sebagai Yang Mensejahterakan. “Dia jualah Allah
 yang tiada Tuhan melainkan Dia…Yang Mensejahterakan (Pemelihara iman), 
Pemelihara segala-galanya” . (Surah Hasyr, ayat 23).
Kediaman ‘roh sultan' di akhirat ialah syurga Firdaus, syurga yang tinggi.
Setesen
 di mana roh-roh berhenti adalah tempat rahsia yang Allah buatkan untuk 
Diri-Nya di tengah-tengah hati, di mana Dia simpankan rahsia-Nya (Sirr) 
untuk disimpan dengan selamat. Keadaan roh ini diceritakan oleh Allah 
melalui pesuruh-Nya:
“Insan adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya”.
Urusannya
 ialah kebenaran (hakikat) yang diperolehi dengan mencapai keesaan; 
mencapai keesaan itulah tuagsnya. Ia membawa yang banyak kepada kesatuan
 dengan cara terus menerus menyebut nama-nama keesaan di dalam bahasa 
rahsia yang suci. Ia bukan bahasa yang berbunyi di luar.
“Dan
 jika engkau nyaringkan perkataan, maka Sesungguhnya Dia mengetahui 
rahsia dan yang lebih tersembunyi”. (Surah Ta Ha, ayat 7)
Hanya Allah mendengar bahasa roh suci dan hanya Allah mengetahui keadaannya.
Nikmat
 bagi roh ini ialah penyaksian terhadap ciptaan Allah yang pertama. Apa 
yang dilihatnya ialah keindahan Allah. Padanya terdapat penyaksian 
rahsia. Pandangan dan pendengaran menjadi satu. Tidak ada perbandingan 
dan tidak ada persamaan tentang apa yang disaksikanya. Dia menyaksikan 
sifat Allah, keperkasaan dan kekerasan-Nya sebagai esa dengan keindahan,
 kelembutan dan kemurahan-Nya.
Bila manusia temui matlamatnya, tempat
 kediamannya, bila dia temui akal asbab, pertimbangan keduniaannya yang 
memandunya selama ini akan tunduk kepada Perintahnya; hatinya akan rasa 
gentar bercampur hormat, lidahnya terkunci. Dia tidak berupaya 
menceritakan keadaan tersebut kerana Allah tidak menyerupai sesuatu.
Bila
 apa yang diperkatakan di sini sampai ke telinga orang yang berilmu, 
mula-mula cubalah memahami tahap pengetahuan sendiri. Tumpukan perhatian
 kepada kebenaran (hakikat) mengenai perkara-perkara yang sudah 
diketahui sebelum mendongak ke ufuk yang lebih tinggi, sebelum mencari 
peringkat baharu, semoga mereka memperolehi pengetahuan tentang 
kehalusan perlaksanaan Ilahi. Semoga mereka tidak menafikan apa yang 
sudah diperkatakan, tetapi sebaliknya mereka mencari makrifat, 
kebijaksanaan untuk mencapai keesaan. Itulah yang sangat diperlukan.
koleksi ilmu hikmah, kisahsufi,tasawuf,fengshui,maulid,desain grafis,batu akik,batu obsidian, paypal pay,za,pendanaan,RENTAL MOBIL proyek,investor,funder,kredit kpr,pinjaman multi guna ,pialang,wali amanat,SEWA MOBIL CIREBONtaxi online cirebondan lain-lain
koleksi ilmu-ilmu hikmah,kisah 2 tokoh sufi.teknologi tips n trik dll
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
 
 
 
 
 
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
stroom09@gmail.com